Een eerste onderdeel binnen de kinderkinesitherapie is de psychomotoriek. Kinderen ontwikkelen op allerlei gebieden door te bewegen en te spelen. Bewegen heeft zijn invloed op de denk- en
leerontwikkeling van kinderen, maar ook op de psychosociale en emotionele ontwikkeling.
Tijdens het onderzoek en de begeleiding wordt steeds naar het kind in zijn totale ontwikkeling gekeken.
Daarnaast zetten we in op de samenwerking met ouders, de school en externe partners.
Als ouder ben je vaak op zoek naar het ontbrekende stukje van de puzzel, waardoor de ontwikkeling van je kind niet vanzelf loopt. Samen gaan we op zoek naar dit ontbrekende stukje.
De moeilijkheden kunnen hun oorsprong vinden door een vertraagde ontwikkeling van :
– het lateralisatieproces
– de schrijfmotoriek
– schoolrijpheid (bij kleuters)
– de grafomotoriek
– ruimtelijk visuele vaardigheden
– de visuomotoriek
– de fijne motoriek
– de grove motoriek
– het lichaamsbesef
– de visuele waarneming
– executieve functies vb.: aandacht en concentratie, werkhouding, werkgeheugen, plannen en organiseren
– relaxatie
– rekenen
Tijdens het onderzoek en de begeleiding hebben we steeds oog voor het kind in zijn totaliteit. Werkhouding, gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling, het schools functioneren van het kind wordt steeds nauwgezet geobserveerd en opgevolgd. Door een uitgebreide kennis aan leerstoornissen, ASS, ADHD, DCD e.d. krijgt elk kind therapie die voldoet aan zijn of haar noden.
Indien een ruimer diagnostisch traject gewenst is, kan dit in samenwerking met Therapiecentrum Zandhoven.